Özgür KARAKAYA
Köşe Yazarı
Özgür KARAKAYA
 

SEKSENLER

Senaryosu, Birol Güven ve Murat Aras tarafından yazılmıştır. Dizi de yer alan karakterlerden bazıları şunlardır; Ergun Plak: Serhat Kılıç Komiser Rıza: Onur Dilber Bekçi Bekir: Hacı Ali Konuk Pastacı Sami Abi: Berat Yenilmez Butik Ali: Hakan Bulut.     Solcu Nevzat: Eray Yasin Işık Sağcı Alper: Osman Büyükercan Muhtar Fehmi/Baba: Rasim Öztekin Anne/Rukiye: Özlem Türkad Ailenin Büyük Oğlu Ahmet/ Şoray Uzun: Ailenin Tek Kızı/Nazlı:Yasemin Çonka.     Ailenin Küçük Oğlu/Çağatay: İlker Ayık Yeğen/Almancı Şahin: Ceyhun Fersoy Dümbüllü Niyazi: Vural Çelik 46’lık Basri: Mehmet Elmas, Hastabakıcı Hayati: Erkan Köse Sami’nin Kızı Elvan: Begüm Öner.     Dizi, olayların-gelişmelerin dönemin ailenin büyük oğlu Ahmet’in (Şoray Uzun) gözünden seyirciye/izleyiciye  hikaye anlatıcısı  olarak aktarılır. 655. bölümüyle final yaparak sona ermiştir.     Samanta Fox,Sabrine, Madonna,Commodore 64 ü hatırlatır. Televizyon önüne konan renkli camları da yer bulur yapımda. Mutfak dolabının sapına takılı paket lastikleri ile iki parçalı çek yatı göstererek nostalji yaşatır.    Yıllar sonra  İnsanların sadece saçlarının değiştiğini gösterir. “Komünizm ölür futbol ölmez” cümlesi yer bulan yapımdır.    Çocuğa da yön verilir “O pastacı olacak sözünde olduğu” gibi .          Evin iç   görüntüsü  akıllara ihtilal görmüş koltuklar sözünü de  getirir.  Ayrıca  “ Abi deme lazım olur sözü de  yer bulur. Apartman, plakçı pastane,kahvahane  sahnelerinin ağırlığı dikkat çeker.     Etli sütlüye  resmi şekilde dokunarak teğet geçer.Sıradan insanın apolitizmini yüceltir. Yapımda yer alan ailenin apolitik olması sebebiyle de  aile  ne solu bilirdi ne sağı!  Tek sıkıntıları  vardı yoksul- fukara ailelerinin çocuklarının okuyup adam olması ve ekmek sahibi olmasıdır.       Üniversiteye gitmek,futbolcu olmak,iş bulma SSK’lı bir damat bulma, yer alır.Siyaset yüzünden dostlar ne hale gelmiş vurgusu da yapılmaktadır. “Bu iş böyle yürümez, halk huzursuz, asker duruma el koyar” cümlesi de yer bulur.       Kenan Evren posterleri de yapımda yer alır. Posterlerin işyerlerinin duvarlarına asılmasının zorunluluk olduğundan pek söz edilmemektedir. İcat çıkarma, icat çıkarma repliği  ile her türlü fikre ve teklife sımsıkı kapalı olmayı da yansıtır.      Sıradanlığın övgüsünü de  getirir.Bir teseli ver şarkısı da tekrar tekrar dinletilerek arabeskin  o dönemde   TRT  de yasak olmasına  gönderme yapılır.Can Yücel’in kitabını okumak  da kötü bir izlenimle seyirciye sunulur.     Yapımda kalp spazmı sahnesinde   doktora ısrarla sol tarafım  denmemesi de yer alır. Solcu olmakla anarşizm aynı kefeye de yer alır. Sağcıları da solcuları da siyaset yapmayın mesajı da verilir.    Sorgu odasında ferdi tayfur dinlenilmesi  de ekrana taşınır. Yaşamını mücadeleye vererek ölenleri hatalı ateşli gençler olarak anlatılır.Bırakın rus salatasını yaaa, komunisti  sözü de yer alır.        Duvarlarda sağdan soldan birkaç sloganın arasında yer alan “komünistler Moskova'ya” sloganı neredeyse halkın genel tepkisi olarak yansıtır. 80'lerin zam yağmurlarına da değinilir.Yer,yer serbest piyasadan  övgüyle  söz eden yapımdır.        Bakkal defteri  detayı yeteri  kadar  yer bulmaz yapımda.Cep telefonu da gelecekte   kablolu olarak  anlatılır.Bir dönemi, aile bağları toplumsal ilişkilerin temelinde romantize ederek yüceltir.     Dönemin ağır toplumsal,siyasal ve psikolojik ortamından ziyade sıradan insanın  nostoljisine seslenmektedir.  Dizide temel tema günlük rutin hayatın akışıdır. Başta gençler arasında olmak üzere eşler arasındaki aşk ön planda tutulmaktadır.       Karakterler arasındaki aşklar,kıskançlıklar,kırgınlıklar,küçük düşmanlıklar,borçlar,veresiye satın almalar, bazen de sınıf atlama hayalleriyle dönemin müzisyenlerinin şarkılarının da eşlik ettiği bir atmosferle sunulmaktadır.     Türkiye milli futbol takımının İngiltere’ye 8-0 yenilmesi ve eurovizyon şarkı yarışmalarındaki başarısızlıklar da  insanların gene de mutlu ve huzurlu olduğunu  anlatmaktadır.      Sıcak ve birbirini çok seven çekirdek aile ve bu ailenin çocukları üzerinden yürüyen toplumsal ilişkiler izleyen  kitleye sunulmaktadır.  Tüm mahalle hayatı güldürü-mizah, bazen de dramatik duyguların yaşandığı bir sahneye dönüştürülmektedir.      Dizi romantik-komedi formatında sürekli gülme efektleriyle  de  desteklenmektedir..  Karadenizliler poliskomiser, Erzurumlular (dadaş)-bekçi, Balkan göçmenleri (muhacir) pasta-börek vb. kaba-sabakonuşarak eğlendirme yoluna gidilmektedir.     Güçlü aile  güçlü mahalle  ve güçlü millete vurgu yapmaktadır.Eğlencelidir, komiktir,zorda olana koşma iyi olana alkış tutma dostluk, kötü olana ket vurma, çekingenlik, mahcubiyette yer alır  yapımda. Sunulan  mutlu aile tablosudur.  Özgür Karakaya  ozgur694@hotmail.com 
Ekleme Tarihi: 22 Ocak 2024 - Pazartesi

SEKSENLER

Senaryosu, Birol Güven ve Murat Aras tarafından yazılmıştır. Dizi de yer alan karakterlerden bazıları şunlardır; Ergun Plak: Serhat Kılıç Komiser Rıza: Onur Dilber Bekçi Bekir: Hacı Ali Konuk Pastacı Sami Abi: Berat Yenilmez Butik Ali: Hakan Bulut.  

 

Solcu Nevzat: Eray Yasin Işık Sağcı Alper: Osman Büyükercan Muhtar Fehmi/Baba: Rasim Öztekin Anne/Rukiye: Özlem Türkad Ailenin Büyük Oğlu Ahmet/ Şoray Uzun: Ailenin Tek Kızı/Nazlı:Yasemin Çonka.  

 

Ailenin Küçük Oğlu/Çağatay: İlker Ayık Yeğen/Almancı Şahin: Ceyhun Fersoy Dümbüllü Niyazi: Vural Çelik 46’lık Basri: Mehmet Elmas, Hastabakıcı Hayati: Erkan Köse Sami’nin Kızı Elvan: Begüm Öner.  

 

Dizi, olayların-gelişmelerin dönemin ailenin büyük oğlu Ahmet’in (Şoray Uzun) gözünden seyirciye/izleyiciye  hikaye anlatıcısı  olarak aktarılır. 655. bölümüyle final yaparak sona ermiştir.  

 

Samanta Fox,Sabrine, Madonna,Commodore 64 ü hatırlatır. Televizyon önüne konan renkli camları da yer bulur yapımda. Mutfak dolabının sapına takılı paket lastikleri ile iki parçalı çek yatı göstererek nostalji yaşatır. 

 

Yıllar sonra  İnsanların sadece saçlarının değiştiğini gösterir. “Komünizm ölür futbol ölmez” cümlesi yer bulan yapımdır.    Çocuğa da yön verilir “O pastacı olacak sözünde olduğu” gibi .   

 

 

 

Evin iç   görüntüsü  akıllara ihtilal görmüş koltuklar sözünü de  getirir.  Ayrıca  “ Abi deme lazım olur sözü de  yer bulur. Apartman, plakçı pastane,kahvahane  sahnelerinin ağırlığı dikkat çeker.  

 

Etli sütlüye  resmi şekilde dokunarak teğet geçer.Sıradan insanın apolitizmini yüceltir. Yapımda yer alan ailenin apolitik olması sebebiyle de  aile  ne solu bilirdi ne sağı!  Tek sıkıntıları  vardı yoksul- fukara ailelerinin çocuklarının okuyup adam olması ve ekmek sahibi olmasıdır.  

 

 

Üniversiteye gitmek,futbolcu olmak,iş bulma SSK’lı bir damat bulma, yer alır.Siyaset yüzünden dostlar ne hale gelmiş vurgusu da yapılmaktadır. “Bu iş böyle yürümez, halk huzursuz, asker duruma el koyar” cümlesi de yer bulur.    

 

Kenan Evren posterleri de yapımda yer alır. Posterlerin işyerlerinin duvarlarına asılmasının zorunluluk olduğundan pek söz edilmemektedir. İcat çıkarma, icat çıkarma repliği  ile her türlü fikre ve teklife sımsıkı kapalı olmayı da yansıtır.   

 

Sıradanlığın övgüsünü de  getirir.Bir teseli ver şarkısı da tekrar tekrar dinletilerek arabeskin  o dönemde   TRT  de yasak olmasına  gönderme yapılır.Can Yücel’in kitabını okumak  da kötü bir izlenimle seyirciye sunulur.  

 

Yapımda kalp spazmı sahnesinde   doktora ısrarla sol tarafım  denmemesi de yer alır. Solcu olmakla anarşizm aynı kefeye de yer alır. Sağcıları da solcuları da siyaset yapmayın mesajı da verilir. 

 

Sorgu odasında ferdi tayfur dinlenilmesi  de ekrana taşınır. Yaşamını mücadeleye vererek ölenleri hatalı ateşli gençler olarak anlatılır.Bırakın rus salatasını yaaa, komunisti  sözü de yer alır. 

 

 

 

Duvarlarda sağdan soldan birkaç sloganın arasında yer alan “komünistler Moskova'ya” sloganı neredeyse halkın genel tepkisi olarak yansıtır. 80'lerin zam yağmurlarına da değinilir.Yer,yer serbest piyasadan  övgüyle  söz eden yapımdır.     

 

Bakkal defteri  detayı yeteri  kadar  yer bulmaz yapımda.Cep telefonu da gelecekte   kablolu olarak  anlatılır.Bir dönemi, aile bağları toplumsal ilişkilerin temelinde romantize ederek yüceltir.  

 

Dönemin ağır toplumsal,siyasal ve psikolojik ortamından ziyade sıradan insanın  nostoljisine seslenmektedir.  Dizide temel tema günlük rutin hayatın akışıdır. Başta gençler arasında olmak üzere eşler arasındaki aşk ön planda tutulmaktadır.    

 

Karakterler arasındaki aşklar,kıskançlıklar,kırgınlıklar,küçük düşmanlıklar,borçlar,veresiye satın almalar, bazen de sınıf atlama hayalleriyle dönemin müzisyenlerinin şarkılarının da eşlik ettiği bir atmosferle sunulmaktadır.  

 

Türkiye milli futbol takımının İngiltere’ye 8-0 yenilmesi ve eurovizyon şarkı yarışmalarındaki başarısızlıklar da  insanların gene de mutlu ve huzurlu olduğunu  anlatmaktadır.   

 

Sıcak ve birbirini çok seven çekirdek aile ve bu ailenin çocukları üzerinden yürüyen toplumsal ilişkiler izleyen  kitleye sunulmaktadır.  Tüm mahalle hayatı güldürü-mizah, bazen de dramatik duyguların yaşandığı bir sahneye dönüştürülmektedir.   

 

Dizi romantik-komedi formatında sürekli gülme efektleriyle  de  desteklenmektedir..  Karadenizliler poliskomiser, Erzurumlular (dadaş)-bekçi, Balkan göçmenleri (muhacir) pasta-börek vb. kaba-sabakonuşarak eğlendirme yoluna gidilmektedir.  

 

Güçlü aile  güçlü mahalle  ve güçlü millete vurgu yapmaktadır.Eğlencelidir, komiktir,zorda olana koşma iyi olana alkış tutma dostluk, kötü olana ket vurma, çekingenlik, mahcubiyette yer alır  yapımda. Sunulan  mutlu aile tablosudur. 

Özgür Karakaya 

ozgur694@hotmail.com 

Yazıya ifade bırak !

Diğer Yazıları

28
Nisan
11
Nisan
19
Mart
08
Mart
22
Ocak
07
Ocak
05
Aralık
01
Aralık
24
Kasım
14
Kasım
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.